Non Banking Credit Bureau

Časté otázky

Časté otázky

Kto stojí za nebankovým registrom a kto ho využíva?

Non Banking Credit Bureau (www.nbcb.sk) osem spoločností pôsobiacich na území Slovenska v oblasti leasingu a splátkového predaja: VÚB Leasing, a.s., Consumer Finance Holding, a.s., ČSOB Leasing, a.s., GE Money, a.s., Tatra-Leasing, s.r.o., UniCredit Leasing Slovakia, a.s., VB LEASING SK, spol. s r.o. a VOLKSWAGEN Finančné služby Slovensko s.r.o. V súčasnosti má 24 členov a je prevádzkovateľom Nebankového registra klientskych informácií (NRKI).

Kto spravuje nebankový register?

Prevádzku nebankového úverového registra zabezpečuje spoločnosť CRIF – Slovak Credit Bureau (www.crif.sk). Spracovaním dát je poverená jej materská firma – renomovaná talianska spoločnosť CRIF (www.crif.com) – jeden z najväčších a najvýznamnejších prevádzkovateľov úverových registrov na svete. Nebankový register funguje na zmluvnom základe a každý používateľ musí splniť podmienky stanovené v platnej zmluve s prevádzkovateľom úverového registra.

Aký je hlavný prínos z existencie úverových registrov pre firmy?

V modernej bankovej ére je bežnou až samozrejmou praxou, že banka, či iná finančná inštitúcia využíva detailné informácie o žiadateľovi o úver a dôsledne si preverí jeho aktuálnu finančnú bonitu a rovnako aj jeho finančnú históriu. Pre efektívnosť týchto procesov sú kľúčovými práve dáta z úverových registrov, nakoľko sa jedná o pravidelne aktualizované databázy, ktoré obsahujú oveľa hodnotnejšie informácie a sú výrazne komplexnejším nástrojom ako rôzne negatívne registre, pretože sa nekoncentrujú len na informácie o neplatičoch a omeškaných platbách. Sú v nich dostupné informácie aj o klientoch, ktorí splácajú svoje pôžičky riadne a včas. Títo dôveryhodní zákazníci potom majú väčšiu šancu na získanie finančného produktu za výhodnejších podmienok ako tí, čo nesplácajú. A rovnako aj ako tí, o ktorých nie je možné získať údaje v úverových registroch. Preto je kľúčové, že v našich úverových registroch sa nachádzajú pozitívne a aj negatívne informácie o klientoch, pričom sa jedná o komplexné údaje z trhu primárne o poskytnutých úveroch a aktuálnych žiadostiach o úver, ktoré sú spracovávané na základe súhlasov klientov. Používatelia registrov tak získajú okamžitý benefit vo forme konkrétnych a aktuálnych údajov, ktoré prispievajú k efektivite rozhodovania a k znižovaniu rizika pre banky a nebankové spoločnosti. Dá sa teda povedať, že nedisponovanie týmito údajmi by reálne mohlo viesť k zhoršeniu podmienok na získanie úverov u väčšiny dlžníkov. A pre nich je prínosom aj akási „ochranná ruka“, ktorá riadi optimálnu úroveň zadlženosti a znižuje riziko ich preúverovania s následným závažnými problémami s plnením si svojich záväzkov končiacich exekúciami, či osobnými bankrotmi.

Ako sa dostanem do úverového registra? Je to na základe neuhradenej dlžoby?

Registre vo všeobecnosti obsahujú informácie o osobách, ktoré podpísali úverovú zmluvu s bankou alebo finančnou inštitúciou. Informácie z bankového úverového registra využívajú banky a jedná sa o informácie o fyzických osobách. V bankovom registri sa teda nachádza každá fyzická osoba, ktorá má s niektorou členskou bankou alebo stavebnou sporiteľňou uzatvorenú zmluvu k úverovému produktu, ako je spotrebiteľský úver, hypotekárny úver, úver na stavebné sporenie, kreditnú kartu, kontokorentný úver, bežný účet s povoleným debetom, pokiaľ svojej banke alebo stavebnej sporiteľni poskytla súhlas na spracovanie svojich údajov. V registroch ale nefigurujú len osoby vystupujúce v pozícii primárnych dlžníkov. Môže sa v nich ocitnúť aj osoba, ktorá o niektorý zo spomenutých produktov člena registra požiadala. Nakoľko sú v registroch evidovaní spolužiadatelia a ručitelia v rámci jednotlivých úverov, je to významný fakt pri komplexnom posudzovaní kredibility akejkoľvek osoby, z hľadiska jej schopnosti splácať záväzky riadne a včas aj v budúcnosti.

Aké typy dlhov a splátok sa evidujú? Sú to iba úvery a pôžičky? Figurujú tam aj rôzne typy odvodov, účty za telefón, elektrinu a pod.?

Register obsahuje výhradne údaje o uvedených úverových produktoch účastníckych bánk. Čiže register zahŕňa údaje o splátkových kontraktoch, kreditných kartách a nesplátkové operácie.

Ako si môžem overiť svoje záznamy v registri?

Údaje, ktoré sú spracovávané v registroch je možné preveriť priamo u prevádzkovateľa registrov. Údaje sú poskytnuté v podobe odpisu, tzv. úverovej správy a o túto je možné požiadať klientske centrum príslušného registra osobne či poštou. Zákon neumožňuje dáta z oboch registrov spájať či inak kombinovať do jednej úverovej správy pre obidva registre. Každá úverová správa je teda samostatná a obsahuje záväzky buď len z bankového, alebo iba z nebankového registra, nakoľko sú tieto registre oddelené.

Ako mám postupovať, ak zistím nezrovnalosť s dátami v úverovej správe?

Pokiaľ zistíte, že niektorá informácia v úverovej správe je nepresná či chybná, obráťte sa na klientske centrum bankového či nebankového úverového registra. To by malo v spolupráci s príslušnou bankovou či finančnou inštitúciou, ktorá je zdrojom nesprávnych dát, zaistiť nápravu. Dotknutá osoba má teda právo preveriť si u prevádzkovateľa systému, aké údaje sú o nej spracovávané. Získa ich vo forme odpisu – úverovej správy z príslušného registra a má právo požiadať o ich opravu svoju banku alebo finančnú inštitúciu, prípadne priamo prevádzkovateľa príslušného registra v prípade, že ich považuje za nesprávne, neaktuálne alebo spracovávané neoprávnene. V prípade, že sa nezrovnalosti preukážu, tak registre v spolupráci s danou bankou alebo príslušnou finančnou inštitúciou vykonajú nápravu v súlade s podmienkami vybavovania reklamácií a o jej výsledku osobu písomne upovedomia.

Koľko stojí úverová správa z nebankového registra?

„Expres“ výpis z bankového registra je spoplatnený sumou 14,-€ + poštovné. Tento výpis je klientovi doručený do 5 pracovných dní na korešpondenčnú adresu ako doporučená zásielka do vlastných rúk.

„Štandard“ výpis z bankového registra je spoplatnený sumou 4,-€ + poštovné. Tento výpis je klientovi doručený do 30 kalendárnych dní na korešpondenčnú adresu ako doporučená zásielka do vlastných rúk.

Všetky uvedené výpisy môžu byť odoslané poštou, prípadne môžu byť odovzdané priamo v klientskom centre počas prevádzkových hodín na osobnú žiadosť klienta.

Koľko dní od neuhradenia splátky začnem figurovať ako dlžník v registri?

Údaje sú do registra reportované na mesačnej báze a sú platné ku koncu predchádzajúceho mesiaca. Je možné zistiť presnú dĺžku omeškania v rámci uplynulého mesiaca, čiže reálny počet dní, ktoré bol klient v omeškaní.

Čo je Spotrebiteľský výpis?

Spotrebiteľským výpisom podľa zákona č. 129/2010 Z. z. je výpis informácií o ktorý môže požiadať fyzická osoba – spotrebiteľ , ktorý obsahuje zákonom stanovené údaje poskytované veriteľmi do registra údajov o spotrebiteľských úveroch, ktorý je súčasťou nebankového úverového registra. Spotrebiteľský výpis tvorí časť údajov štandardnej úverovej správy nebankového úverového registra, a na rozdiel od nej jeho obsahom nie je ani história údajov poskytovaných do registra, ale len údaje platné k momentu jeho vyžiadania. Spotrebiteľský výpis získate po registrácii do portálu www.moje-financie.sk raz ročne zdarma; pokiaľ žiadate o výpis viackrát v priebehu jedného roka, tento výpis je spoplatnený podľa štandardného cennika NBCB.

Ako dlho sa informácie archivujú?

V zmysle platnej legislatívy a podmienok súhlasov klientov sú dáta evidované a uchovávané v bankovom či nebankovom registri počas celej doby platnosti zmluvy a po jej ukončení sú uchovávané 5 rokov v nebankovom a 5 rokov v bankovom registri.